Seitsemäs kirja uunista ulos

Kirjan tekeminen on kuin lapsen synnytys. Tämänkin kertainen kirjan kirjoitus kesti yhdeksän kuukautta. Kasteessa ”lapsi” sai nimen Johtamisen johtaminen – kuinka johtamisesta tehdään ylivoimaista lisäarvoa luova tekijä

Kirjan kirjoittaminen on yksinäistä puuhaa. Tunteja ja taas tunteja yksin ajatustensa keskellä. Lähteiden tarkistamista, ideoiden miettimistä, case-materiaalin kokoamista.

Kirjan kirjoittaminen on valinta. Suuri osa tekstistä syntyi kesällä 2005.  Voisi sanoa, että kirjan syntymisen vaihtoehtona jäi tapaamisia terasseilla kokematta, joku kesätapahtuma näkemättä ja monta golfkierrosta tekemättä.

Kirjan kirjoittaminen on kypsyttävä kokemus. Se on mahdollisuus reflektoida tehtyjä asiakasprojekteja, syntyneitä innovaatioita, oppia jo tekemästään.

Kirjan kirjoittaminen on myös palkitseva kokemus. Kun käsikirjoitus on viimein tuossa pöydällä, tuntuu uskomattoman hyvälle. Niin kuin vain ponnistuksen jälkeen voi tuntua.

Tiedän, että kirja käsittelee johtamisen kannalta keskeisen kriittisiä kohtia. Tiedän, että useisiin ongelmiin, joissa organisaatiot tuskaantuneina kamppailevat, ja joihin johtajat itse kompastelevat, on kirjassa kuvattu ratkaisut. Tiedän, koska olen sen niiden toimivan konsultoidessani. Mutta sitä en tiedä, pystynkö kertomaan ideat, välineet ja esimerkit niin, että ne osataan ottaa vastaan. Kuinka hyvin ideat ymmärretään? Aika näyttää sen, kun kirja tulee ulos helmikuussa.

Vaikka JOHTAMISEN JOHTAMINEN sisältää mielestäni maailmanluokan innovaatioista, joista jokainen organisaatio voisi hyötyä, en tiedä kuinka kirja vastaanotetaan. Tuloskortin uusi sukupolvi ja koko lisäarvon luomisen idea ja Value Driving Business Model saattaa monelle olla käänteen tekevä mahdollisuus, joka yhtä hyvin saattaa jäädä huomaamatta.

Ajoitus on a ja o. Jos tarpeiden ajoitus on lukijalla kohdallaan, hän saattaa hyötyä kirjasta merkittävästi. Joku on viisaasti sanonut, että vahvempaa voimaa ei ole kuin idea, jonka aika on tullut.